Telador - Verbindingsproblemen op KPN xDSL lijnen door verouderde DrayTek firmware – Incidentdetails

Verbindingsproblemen op KPN xDSL lijnen door verouderde DrayTek firmware

Opgelost
Operationeel
Begon op 2 maanden geledenDuurde ongeveer 2 uur

Getroffen

Internet

Verminderde prestaties van 7:00 AM naar 9:19 AM

DSL verbindingen

Verminderde prestaties van 7:00 AM naar 9:19 AM

Updates
  • Opgelost
    Opgelost

    Via de importeur van Draytek Nederland en van KPN hebben wij aanvullende informatie ontvangen over de recente verbindingsproblemen. Deze blijken te worden veroorzaakt door een kwetsbaarheid in verouderde firmware op bepaalde DrayTek-routers.

    De Nederlandse importeur van DrayTek bevestigt dat wereldwijd misbruik wordt gemaakt van routers met deze kwetsbaarheid, wat kan leiden tot herstartende of instabiele verbindingen.

    Een van de getroffen modellen is de DrayTek Vigor 2760. Dit model ontvangt geen firmware-updates meer en wordt als End of Life beschouwd. Ook andere modellen met verouderde firmware kunnen getroffen zijn. Een volledig overzicht is te vinden in dit artikel van DrayTek:

    draytek.com/about/security-advisory/buffer-overflow-vulnerabilities-(cve-2024-51138-cve-2024-51139)

    Wij adviseren om de routers die in deze lijst staan zo spoedig mogelijk van de nieuwste firmwareversie te voorzien. Routers waarvoor geen updates meer beschikbaar zijn, zoals de Vigor 2760, dienen vervangen te worden.

  • Monitoring
    Monitoring

    Afgelopen weekend ontstonden er problemen met wegvallende en instabiele internetverbindingen op verschillende KPN xDSL lijnen. Na onderzoek van KPN is vastgesteld dat deze storing wordt veroorzaakt door verouderde firmware op DrayTek-modems.

    Oplossing:

    Een firmware-upgrade naar versie 3.9.2 of hoger lost het probleem op. Voor modems die deze versie niet ondersteunen (zoals de DrayTek 2760 en ouder), adviseren wij om de hardware te vervangen. Na vervanging is het belangrijk een MAC release uit te (laten) voeren voor een stabiele verbinding.

    Mocht upgraden of vervangen niet mogelijk zijn, neem dan contact op met onze supportafdeling voor verdere ondersteuning.